Kár , hogy nem írtam szaudiról még akkor amikor először jártam erre… Nem tudom ki hogy van ezzel, de otthon, élt bennem egy kép, nem is kép, inkább valami halvány sejtések, hogy milyen lehet ez az ország, burnuszos arabok, nők abayában kábé ennyi. Valljuk be nem sokat tudunk erről az országról.

Amit meg kell állapítanom, hogy az emberek itt is csak emberek, ugyanazokkal a vágyakkal elképzelésekkel, mint mindenhol máshol, csakhát ugye egy királyság, mitöbb, diktatúra,  és ezt azért szabályozni igyekszenek, nem is akárhogy.

Ez még a legliberálisabbnak mondott nagyvárosban, Jeddah-ban is látszik… Azt nem is merem elképzelni, hogy mi lehet a beduin falvakban… Sehol sincs színház, nincs mozi, nem lehet semmi tánccal, énekkel kapcsolatos rendezvényt tartani, egyetlen szórakozás a sport, sportrendezvény. Az  egyik itt élő találóan úgy fogalmazott, hogy minden tilos ami vidám.

Persze a külföldieknek van zárt strand, ahol a nők viselhetnek fürdőruhát, meg a zárt compoundokon lehet mindent venni és úgy élni mint Európában. Ezekre a helyekre szaudiak nem léphetnek be. Igen ám, de az internet korában a fiatalok vágynak a nyugati életformára,  de a lehetőségek korlátozottak… Érdekes, mert amikor társaságban felvetettem, hogy előbb utóbb változásoknak kell következni, a válasz az volt, hogy nem hiszik, sőt, ha a soron következő trónvárományos lesz a király,  még rosszabb lesz, mert az az ember utál mindent, ami nyugati. Állítólag, amikor megkapta nemtudommelyik minisztérium vezetését, az első húzása az volt, hogy a vallási rendőrséget rászabadította az országra, mindenkit elkaptak, aki csak egy kicsit is vétett az ősi vallási szabályok ellen. (állítólag egy apuka rábízta egy ismerős srácra a lányát, hogy kísérje el ából bébe. Na elkapták őket, majdnem lecsukták a srácot, az volt a szerencse, hogy a fater valami góré volt elintézte a dolgot) Aztán a jelenlegi királynak elege lett, mondta az embernek, hogy ezt be kéne fejezni. Ami mondjuk logikus, mert ha a külföldiek elkezdenek lelépni bajban lesznek.

Mindig érdekelt, hogy, hogy van ez az öltözködés dolog a nők részéről. Az első megvilágosodás már Dubajban megvolt, amikor szembesültem vele, hogy az nem úgy van ám, hogy minden nő fekete kísértetnek van öltözve, mindegyikből csak a zsák látszik, tök ugyanolyanok. Kellett egy kis idő mire ráállt a szemem, de abayában ugyanúgy látszik ki a jó csaj, ki nem, arról meg nem beszélve, hogy gyönyörű abayák vannak, anyagra, szabásra, mintára.  Szaudiban ugye ez elég szigorú, minden nőnek, akár európainak is kell hordani. Azt már láttam máskor is a reptéren, hogy az érkező nőknél ott van kézben az abaya, amikor leszáll a gép szépen ráveszik a normális ruhára.

(egyébként az tévhit, hogy teljesen el kell fedni arcot mindent, az nem kötelező. Ami  alapban kötelező a testen hordott abaya  ezen kívül még a hajat kell eltakarni, bár pl. Jeddah-ban ezt nem veszik túl komolyan, de Dammamban nem láttam nőt kendő nélkül)

Szóval, most először volt alkalmam bevásárlóközpontban sétálni (ugyebár ott zajlik az élet) . Na a kirakatokban, eszméletlen mennyiségben olyan női cuccokat láttam, hogy a szemem felakadt. Miniszoknya, testre feszülő cuccok, tűsarkú, minden ami csak kell…  Meg is kérdeztem a helyi erőket, hogy ezt akkor most, hogy?  Mondta, hogy miért lennének itt a nők mások, mint akárhol a világban? Tetszeni akarnak. Márpedig, ha tetszeni akarnak, felveszik ezeket a cuccokat. Csakhogy az ő logikájuk meg ugye a vallás szerint (és valljuk be van benne valami)  a férjüknek akarnak tetszeni, más férfiaknak ehhez köze nincs, úgyhogy felveszik szépen a szexicuccot otthonra, kinn az utcán rá az abayát.

Ami még érdekes ezzel kapcsolatban az a Family Area. Vannak helyek (pl. étteremben), illetve boltok, amik dedikáltan csak családoknak vannak.  Én ezt, mielőtt idejöttem, másként gondoltam, azt hittem, hogy a nőket korlátozzák, hogy nem mehetnek oda, ahová a férfiak, pedig ez pont  fordítva van. A Family Area –ból az egyedülálló férfiak vannak kizárva…  (tehát férj feleség, simán mehet)

Persze elsőre ez jól hangzik, hiszen milyen jó lenne, ha otthon nem szólhatnának be, meg nem tapizhatnák  a cigók a négyeshatoson a csajokat, de azért elgondolkodtató, hogy mi az a viselkedésminta a férfiak részéről, ami életre hívta ezt a szabályt…  Nem biztos, hogy annyira jó lehet szaudi nőnek születni.

Folytatás következik... Csajozás szaudi módra...

Címkék: repülés rendőrség dubai divat arab csaj csajok liberális csajozás öltözködés dubaj beduin vallási arábia jeddah abaya szaud

A bejegyzés trackback címe:

https://dubaimaskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr44521579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vincere 2012.05.25. 16:16:58

én az a turista vagyok, aki egy hétig volt, de azért próbáltam figyelni, és mivel a barátaimnál laktam, sokat megtudtam a helyiekről. most az Emirátusokról beszélek. nekem pozitív meglepetés volt a nők helyzete. egyrészt a ruházat, ilyen szép nőket egy rakáson én még életemben nem láttam, pedig a hosszú lepel mindent eltakar, és mégis! ez is bizonyítja, h. nem attól szép valaki, ha segge-melle kilóg, az igazi szépséghez tartás és büszkeség is kell, ami bennük nagyon megvan. és nemcsak a férjüknek öltözködnek, hanem legalább annyira a barátnőiknek is. azt hallottam, néhányan az őrületbe kergetik a férjüket, h. minden héten új táskát és cipőt kell venniük (és Dior, Chanel kategóriáról van szó), mert hogy néz az ki, h. egymás után két hétvégén ugyanolyan táskával jelenik meg a csajbulin...
emellett nagyon sok kedves fiatal párt láttam kéz a kézben, a férfi mindig látható tisztelettel viselkedett a feleségével, lányaival, amit Európában alig látni. ez egy nagyon árnyalt kérdés, és felvilágosult európai nőként sem gondolom azt, h. az ottani nők helyzete rossz lenne. más világ, más kultúra, más értékek

egyébként jól írsz, érdekel a téma, majd követem :) én is külföldön élek, de nem ilyen egzotikus helyen

Dubaimaskepp · http://dubaimaskepp.blog.hu 2012.05.25. 20:28:54

Azt gondolom, hogy ennél árnyaltabb a kép.

Először is a Dior Luis Vuitton stb kategóriát elsősorban a lokál arabok engedhetik meg maguknak. Ők pedig olyan mentalitásúak, mint mindenki bárhol a világban amikor hirtelen rászakad a lottóötös. Nem érzik az arányokat, értékeket. NEm tudják értelmesen elkölteni a pénzt, nincs mögöttük gyökér, háttér.

A feleségek eleve háttérbe vannak itt szorítva. (ritka a közösen elmenés, inkább férfiak együtt), dolgozni nem dolgoznak, semmi más nem érdekli őket mint a szépségápolás.

Na amikor ez a kettő találkozik, akkor van az eszetlen kifosztása a Dior boltnak...

Szaud Arábia az megint egy más és ezen belül is más a nagyvárosok, más a kistelepülések. Sosem vettem a bátorságot, hogy egy más kultúrát a magam szemszögéből megitéljek, de azért szaudiban, még köveznek, meg ugye olyan is van, hogy elkövetett XY valamit, akkor az az ítélet, hogy tízen megerőszakolják a húgát. A diktatúra, az mindenhol diktatúra...
süti beállítások módosítása